Dobro došli!

Poslovna kultura u svijetu

 

 

 

Brazil - zemlja toplih ljudi i karnevala

Prva asocijacija povezana s Brazilom najčešće je karneval. Većina ljudi ovu zemlju vidi upravo iz te perspektive. Iako u mnogočemu karneval predstavlja karakter ljudi koji žive u Brazilu, na poslovnom planu stvari nisu bas u potpunosti tako opuštene.

Iako je Brazil zemlja s tropskom klimom i “vječnim ljetom” poslovno je odijevanje strogo definirano i podrazumijeva odijela za muškarce i kostime za žene. Zanimljivost vezana uz poslovno odijevanje muškaraca veze se uz činjenicu da su u Brazilu odijela u tri dijela namijenjena osobama na izvršnim funkcijama, dok su ona u dva dijela karakteristična za radnike na nižim pozicijama. Kod žena iznimnu važnost imaju njegovane ruke, poglavito nokti.

Neverbalna komunikacija u Brazilu najbolji je prikaz karaktera i topline naroda. Dodirivanje ruku, leđa i lakata uobičajeni je dio komunikacije. Upadice u razgovoru smatraju se znakom entuzijazma, a šale i neformalnosti sastavni su dio poslovnih pregovora. Razgovori najčešće započinju neformalnim i ponekad vrlo osobnim temama. Brazilci iznimno cijene stvaranje osobnih odnosa prije ulaska u posao i potrebno je uložiti dugoročne resurse u vremenu i novcu kako biste osigurali uspješne poslovne pregovore.

U poslovanju, Brazilcima je važnija osoba s kojom vode pregovore od same tvrtke. Pregovori najčešće započinju s niže pozicioniranim ljudima, a tek naknadno se pojavljuju oni koji donose odluke. Iako velik broj Brazilaca tečno govori engleski jezik, pametna je ideja u daljnjem toku pregovora angažirati prevoditelja portugalskog kako bi se izbjegle sve potencijalne nesuglasice i nerazumijevanja.

Najbolja bi definicija brazilske poslovne kulture na kraju mogla biti uska povezanost kulture i karaktera naroda s strogo definiranim pravilima modernog poslovnog svijeta. Različite poslovne situacije zahtijevaju različiti pristup. Kako je Brazil posljednjih godina postao jedno od najinteresantnijih tržišta za ulagače iz cijelog svijeta, poznavanje poslovne kulture i običaja ove zemlje iznimno je važno u stvaranju tržišne prednosti i postizanju željenog uspjeha.

 

Egipat - zemlja bogate povijesti i kulture

Kao jedna od najvećih i najvažnijih civilizacija u svjetskoj povijesti, Egipat je zemlja koja je sama po sebi iznimno intrigantna i bogata kulturnim i povijesnim nasljeđem. Sam pojam poslovnog bontona i diplomacije svoje korijene vuče iz doba faraona u Egiptu. Zemlja je to različitih kultura, od modernih poslovnih ljudi sve do Beduina koji žive u plemenskim zajednicama i tradicionalnih Arapa koji žive u skladu s pravilima Islama. Zanimljivo je da Egipćani svoju zemlju smatraju „mostom“ između europskog zapada i arapskog istoka. Upravo iz tih razloga, poslovna je kultura u Egiptu iznimno zanimljiv i nadasve kompleksan fenomen.

Poslovno je odijevanje u Egiptu iznimno različito kada su u pitanju žene i muškarci. Iako se očekuje poštivanje lokalnih pravila odijevanja, ne smatra se prihvatljivim da se stranci oblače jednako kao lokalno stanovništvo. Od muškaraca se očekuje da na poslovne sastanke odijevaju odijela s kravatom i da u svakoj prilici nose duge hlače i košulje dugih rukava. Od žena se očekuje da su u javnosti u svakoj prilici odjevene konzervativno te da su im pokrivene ruke, ramena i noge. Otvoreni izrezi i izazovna odjeća smatraju se neprihvatljivima i uvredljivima.

Kultura ponašanja u Egiptu također je usko vezana uz spolne razlike. U arapskoj kulturi uobičajeno je da pripadnici istog spola budu mnogo bliži u komunikaciji nego što je to običaj u zapadnim zemljama. Odmicanje od sugovornika smatra se znakom nepovjerenja. Pripadnici suprotnog spola s druge strane, u komunikaciji stoje udaljenije jedni od drugih nego što je običaj u zapadnim zemljama. Sjedenje se prekriženim nogama smatra se uvredljivim kao i pokazivanje dna cipele. Pušenje u javnosti je uobičajena praksa te se u slučaju da ste pušač smatra pristojnim ponuditi svoje sugovornike s cigaretom.

Komunikacija je s obzirom na jezik i kulturu jedan od najzanimljivijih aspekata egipatske poslovne kulture. Imena su često zbunjujuća te je stoga pametno prije sastanka doznati i naučiti imena svojih sugovornika kako se ne biste doveli u neugodnu situaciju nerazumijevanja pri upoznavanju. Arapski se jezik čita s desna na lijevo te stoga knjige i časopisi započinju s zadnjom stranicom. Većina se poslovnih razgovora obavlja na engleskom ili francuskom jeziku. Očekujte upadice u sastanak, bilo da se radi o posjetu drugih ljudi ili telefonskom pozivu; to je neodvojivi dio egipatske kulture.

Egipat je jedna od najzanimljivijih zemalja na svijetu koja zbog svoje tisućljetne povijesti i kulture svakodnevno privlači milijune turista iz cijelog svijeta. U poslovnom smislu, to je zemlja velikih potencijala i poslovnih mogućnosti. Poznavanje kulture i pravila poslovne komunikacije u ovoj zemlji iznimna je prednost u ostvarivanju željenih ciljeva i uspješnom poslovanju.

 

Indija - zemlja tradicije i različitosti

Kada govorimo o Indiji jedna od prvih stvari koje ćemo zasigurno spomenuti veličina je i naseljenost te zemlje kao i prisutnost velikog broja različitih kultura i tradicija. Indija je jedna od najvećih zemalja na svijetu kao i zemlja koja u zadnjih nekoliko godina pokazuje izniman gospodarski potencijal i interes kod stranih investitora. Poslovna kultura u Indiji predstavlja kombinaciju tradicije i zapadnjačkih poslovnih pravila te je stoga, ovisno o dijelu Indije, iznimno kompleksan i važan fenomen.

Poslovno odijevanje u Indiji za muškarce podrazumijeva odijela, dok su za žene pravila stroža. Od žena se očekuje da neovisno o godišnjem dobu ili situaciji određene dijelove tijela kao što su ramena, prsa, leđa i noge drže pokrivenima. Jedna od zanimljivosti indijskog poslovnog odijevanja nošenje je proizvoda od kože poput torbi ili remena. Naime, krava je pripadnicima Hindu religije sveta životinja i stoga se nošenje proizvoda od kravlje kože smatra iznimno uvredljivim. Iz tog je razloga, najpametnije ne riskirati već jednostavno izbjeći nošenje kožnih proizvoda na poslovnim sastancima s indijskim partnerima.

Poslovna kultura u Indiji veliku važnost polaže na ponašanju jer je ono duboko ukorijenjeno u njihovu tradiciju i Indijci vjeruju da ponašanje otkriva karakter osobe s kojom komuniciraju. Glava se u Indiji smatra „centrom duše“ te je stoga neprihvatljivo ljude dirati po glavi, čak niti kada su u pitanju djeca. Nikada nemojte okretati noge prema nekome; noge se smatraju nečistima i u slučaju da slučajno dotaknete cipelama ili nogama nekoga, ispričajte se. Tijekom razgovora, nemojte držati ruke na bokovima ili upirati prstom dok govorite; Indijci to smatraju prikazivanjem ljutog i agresivnog stava te bi mogli polučiti rezultate potpuno suprotne željenima.

Darivanje je jedno od najzanimljivijih fenomena indijske poslovne kulture. Zapamtite da se u Indiji darovi nikada ne otvaraju u prisutnosti darivatelja; stoga ako primite dar, zahvalite se, stavite ga sa strane i pričekajte da darivatelj ode. Upamtite također i da Indijci više vole poslovne ručkove od večera te da Hindusi ne jedu govedinu, a muslimani svinjetinu.

U svojoj komunikaciji pokušajte izbjeći riječ „NE“. Ova se riječ u Indiji smatra grubim odbijanjem te ju je bolje zamijeniti s izrazom „Pokušat ću“ koji ukazuje na pristojno odbijanje. Titule su iznimno važne te uvijek u komunikaciji koristite profesionalne titule Vaših partnera.

Indija je jedna od najzanimljivijih zemalja na svijetu, kako turistički, tako i poslovno. Za poslovan je uspjeh u ovoj zemlji stoga ključno dobro poznavanje pravila kao i određenih trikova koji Vam mogu biti od velike pomoći u postizanju željenih poslovnih rezultata.

 

Italija - zemlja mode i temperamentnih ljudi

Dizajn, umjetnost, arhitektura, temperament, izrazi su koji nas odmah asociraju na Italiju.Zemlja je to bogate povijesti i kulture te toplih i iznimno temperamentnih ljudi. U poslovnom svijetu, Italija je jedna od vodećih zemalja kada su u pitanju industrija mode, automobilska i kožarska industrija. Ona je središte u kojem se stvaraju novi tržišni trendovi. Upravo je iz tog razloga, Italija u poslovnom svijetu iznimno zanimljiva i važna zemlja.

S obzirom da je Italija zemlja mode, poslovna je odjeća jedan od ključnih elemenata poslovnog bontona. Talijani su vizualan narod, te iznad svega cijene vrhunsku modu i dizajn, a poglavito kreativnost i kvalitetu. Od muškaraca se očekuje da su odjeveni u moderna odijela te da kravata odgovara boji košulje, a od žena da su odjevene u elegantnu odjeću koja izgleda luksuzno. Dodaci poput nakita, torbe i cipela poželjni su i ostavljaju dobar dojam kod Talijana.

Ponašanje u poslovnom svijetu, usko je povezano s temperamentnom ovog naroda. „Vrijeme je novac“ nije poslovica koja se može povezati s Italijom. Ipak, od poslovnih se partnera očekuje točnost. Ne očekujte brze odluke ili rješenja, talijanski pravni sustav i birokracija su iznimno spori.

Uobičajeno je da svi govore u isti glas, pa čak i na poslovnim sastancima stoga se nemojte iznenaditi. Nikada ne razmjenjujte posjetnice u društvenim prilikama, ta je aktivnost rezervirana isključivo za sastanke. Iznimno je uvredljivo pitati osobu koju ste tek upoznali čime se bavi. Na sastancima se poseban tretman uvijek posvećuje najstarijoj osobi koja se u tom trenutku nalazi u prostoriji.

Što se tiče darivanja, cvijeće se uvijek mora poklanjati u parnom broju, a ako se radi o ružama, poklanja ih se 12 ili 6. Vrhunske čokolade ili slastice također su odličan poklon. Ako poklanjate vino, neka bude vrhunske kvalitete i godišta, mnogi su Talijani odlični poznavatelji vina. Nikada ne poklanjajte ništa u broju 17, taj se broj smatra nesretnim i prokletim. U društvenim prilikama, izbjegavajte teme religije, politike i drugog svjetskog rata. Poželjne teme razgovora su talijanska kultura, umjetnost, hrana, vino, obitelj i film.

Italija je moderna zemlja s razvijenim poslovnim svijetom i širokom lepezom industrija. U poslovnom svijetu funkcionira slično kao i većina zapadnjačkih zemalja s jednakim pravilima. Ipak, temperament i povijest igraju veliku ulogu u poslovnom bontonu u ovoj zemlji, te je stoga poželjno poznavati određene običaje i načine ponašanja kako biste se osjećali ugodno i ostvarili bolje poslovne kontakte u ovoj prekrasnoj zemlji.

 

Kina - najbrže rastuća ekonomija na svijetu

Kina se smatra jednom od najstarijih civilizacija na svijetu. Zemlja je to bogate povijesti i tradicije te s najvećom populacijom na svijetu. U zadnjih dvadeset godina Kina je postala jedna od vodećih svjetskih ekonomskih sila te bilježi godišnji rast koji je nemjerljiv s ijednom drugom zemljom na svijetu. Upravo iz tog razloga iznimna je prednost poznavati kinesku poslovnu kulturu i model poslovanja u ovoj zemlji.

Poslovno se odijevanje u Kini najbolje može opisati pridjevom konzervativno. Od muškaraca se očekuje da na poslovne sastanke odlaze u odijelima neutralnih boja, a od žena se očekuju poslovni kostimi i/ili odijela koja ne otkrivaju noge, ruke ili dekolte. Zanimljiva je činjenica da bi žene trebale izbjegavati nošenje visokih peta kako bi izbjegle rizik da budu više od svojih kineskih kolega/partnera.

Primjereno poslovno ponašanje usko je vezano uz tradicionalnu i konzervativnu kinesku kulturu. Mimike i gestikulacije u govoru smatraju se uvredljivima i nezamislive su u kineskom poslovnom svijetu stoga pokušajte izbjeći gestikulaciju u komunikaciji. Osobni se kontakt treba izbjeći po svaku cijenu. Izrazito je neprimjereno da muškarac dotakne ženu u javnosti. U slučaju odlaska na poslovni ručak upamtite da se uz jelo nikad ne raspravlja o poslu. Iznimno je važno i da probate svako jelo koje Vam se ponudi kako ne biste uvrijedili domaćina kao i da ostavite nešto na tanjuru; ako sve pojedete Vaši će domaćini smatrati da ste ostali gladni. Za žene se preporuča da ne piju tijekom obroka.

Darivanje je iznimno zanimljiv i osjetljiv fenomen u kineskom poslovnom svijetu. Naime, ilegalno je davati ikakve darove vladinim ili državnim službenicima stoga u slučaju suradnje s njima zaboravite na darivanje. Satovi, rupčići, bijela, plava i crna boja povezuju se sa smrću te se stoga takvi darovi trebaju izbjegavati. Dobrim se darom smatraju kvalitetne penkale ili nalivpera.

Komunikacija je u kineskom poslovnom svijetu kombinacija tradicionalnih običaja i modernih standarda. Kod pozdravljanja čekajte da Vam domaćin pruži ruku ili se nakloni što je tradicionalni pozdrav u Kini te uzvratite na isti način. Kod upoznavanja koristite službene titule. Sastanke je obavezno unaprijed dogovoriti i točnost je ključna za uspjeh. Važno je zapamtiti da Kinezi iznad svega cijene rang i titulu te na sastanke stoga uvijek šaljite ljude koji su unutar Vaše tvrtke visoko rangirani i cijenjeni.

Kina je jedna od najvećih i ekonomski najzanimljivijih zemalja na svijetu. S obzirom na progresivan gospodarski rast ove zemlje konkurencija je svakim danom sve veća i dolazi sa svih strana svijeta. Upravo iz tog razloga iznimno je važno isticati se poznavanjem poslovnog bontona kojeg Kinezi jako cijene i koji ponekad može biti presudan faktor u odabiru poslovnih partnera za suradnju.

 

Rusija - zemlja hijerarhije i poslovnih mogućnosti

Na sam spomen Rusije, prva stvar koja nam pada na pamet su hladnoća i strogoća. U mnogočemu ove dvije asocijacije definiraju i poslovnu kulturu ove zemlje. Rusi su naime jedni od najprofesionalnijih poslovnih ljudi na svijetu. Iznad svega cijene ozbiljnost i detaljnost u poslovanju i pregovorima, kako u dogovorima tako i u komunikaciji s partnerima. Minimalno koriste mimike i gestikulacije, a glasan govor i smijeh smatraju nepristojnima. Jedna od zanimljivosti ruske poslovne kulture je rukovanje. Naime, Rusi se nikada ne rukuju na pragu vrata jer se to smatra nepristojnim i donosi nesreću.

Kod upoznavanja i korištenja imena, potrebno je zapamtiti da Rusi imaju tri imena: prvo ime, obiteljsko i prezime te je pri upoznavanju potrebno koristiti sva tri imena. Prezentacije poslovnih planova moraju biti detaljne i sve mora imati pisani trag; Rusi ne vjeruju usmenim dogovorima. Uspješni poslovni pregovori mogući su isključivo s partnerima na izvršnim funkcijama; ne gubite vrijeme na niži i srednji menadžment, oni nemaju nikakvo pravo odluke. Koncept kompromisa ne postoji u ruskom poslovnom svijetu; on je znak slabosti i ne očekujte popuštanja. Strpljenje je ključna odrednica uspješnih pregovora.

Poslovno odijevanje u Rusiji u skladu je s politikom poslovanja. Od muškaraca se očekuje da nose odijela te da nikada ne drže ruke u džepovima jer se to smatra nepristojnim, a od žena da daju prednost poslovnim suknjama. Skupo odijevanje se cijeni te podiže kredibilitet poslovnog partnera.

Iz svega navedenog možemo zaključiti da je poslovanje u Rusiji strogo definiran i profesionalan proces koji zahtijeva visoku razinu pripremljenosti i strpljenja. Rusija je jedna od najbrže rastućih ekonomija na svijetu i ulazak na ovo tržište predstavlja veliki izazov. Poznavanje poslovne kulture ove zemlje stoga je apsolutno nužno za uspješne pregovore, konkurentnost i uspješnu realizaciju željenih projekata.